یک قدم تا انتقال آب از عمان به خراسان جنوبی

به گزارش تور تایلند ارزان، خراسان جنوبی از جمله استان هایی است که با بحران آب دست و پنجه نرم می نماید و به نظر می رسد مهم ترین تدبیر دولت برای حل این معضل طرح انتقال آب از عمان به این استان است.

یک قدم تا انتقال آب از عمان به خراسان جنوبی

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران، آخرین اخبار حاکی از آن است که مطالعات 7300 صفحه ای انتقال آب دریای عمان به وزارت نیرو ارسال شده است. این انتقال برای سه استان شرق کشور (سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی) است و تنها مختص مشهد نیست. در این پروژه بیش از 13 میلیون نفر از آب بهره مند خواهند شد. بحث شیرین سازی برای 750 میلیون مترمکعب انجام شده و آب برداشتی از دریای عمان بیش از یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعب است.

حدودا سهم اولیه در فاز اول 70 میلیون مترمکعب برای سیستان و بلوچستان، 70 میلیون مترمکعب برای خراسان جنوبی و 110 میلیون مترمکعب برای خراسان رضوی است و بودجه پیش بینی شده 3.9 میلیارد دلار است و این کار طبق برنامه زمان بندی هفت ساله و تا سال 1404 و در قالب سه فاز انجام می گردد.

به نتیجه رسیدن طرح تخصیص آب از دریا برای خراسان جنوبی در هفته آینده

طبق اعلام وزارت نیرو، رضا اردکانیان گفته که مطالعات لازم برای تخصیص آب از دریا به منظور نمک زدایی و انتقال آن به استان خراسان جنوبی نهایی شده و وزارت نیرو در آستانه تخصیص آب برای خراسان جنوبی است.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه این طرح بزرگ نمک زدایی برای افق 1425 نیازهای بلندمدت آبی استان را جوابگو خواهد بود، اعلام کرد: این طرح در کنار برنامه سازگاری با کم آبی همراه و مکمل هم هستند. هر یک از این برنامه ها بدون وجود دیگری جوابگو رقع مسائل آبی استان نخواهد بود؛ بنابراین با توجه به ضرورت موجود، هر دو طرح در کنار هم اجرا خواهند شد. مدیریت مصرف آب، اصلاح روش استفاده از منابع آبی در بخش های مختلف به ویژه در کشاورزی و نیز سرمایه گذاری برای تامین آب شرب صنعت استان برای سالیان دور از جمله مباحثی است که با اجرای این دو برنامه دنبال خواهد شد.

به گفته وی، براساس برنامه ریزی انجام شده سالانه بین 60 تا 110 میلیون مترمکعب آب شیرین به وسیله نمک زدایی برای استان خراسان جنوبی تخصیص یافته است که 20 میلیون مترمکعب آن سهم بخش شرب و مابقی آن به نیازهای آنی صنعت اختصاص پیدا خواهد نمود که طبیعتا براساس ضوابط موجود سرمایه گذاران می توانند وارد این بخش شوند.

اردکانیان همچنین بر این نکته تاکید نمود که مطالعات تخصیص آب از دریا به ثمر رسیده و وزارت نیرو همزمان با تصویب طرح سازگاری با کم آبی، تخصیص آب از دریا برای استان خراسان جنوبی را در هفته آینده به نتیجه خواهد رساند. وزیر نیرو با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده، حداقل میزان تخصیص 60 میلیون متر مکعب و حداکثر آن 110 میلیون متر مکعب است، اعلام نمود: مجموع ضوابط که بر اساس مطالعات و برآوردها تدوین شده به شرکت آب منطقه ای استان ابلاغ خواهد شد تا مطابق آن عمل نمایند.

تاریخچه طرح انتقال آب به خراسان جنوبی

بر اساس این گزارش، از آنجایی که خراسان جنوبی به دلیل قرار دریافت در منطقه کویری و کم باران همیشه در معرض تهدید پدیده خشکسالی است، طرح انتقال آب به خراستان جنوبی سال هاست که روی میز دولت های مختلف واقع شده است؛ به طوریکه رییس جمهور دولت دهم ابراز امیدواری نموده بود تا سال 1390 بزرگترین طرح انتقال آب به خراسان جنوبی اجرایی گردد. تا کنون چند گزینه برای انتقال آب به این استان مطرح شده است. در این راستا انتقال آب از سرشاخه های کارون، چاه نیمه های سیستان، سد دوستی و دریای مازندران به خراسان جنوبی را از جمله گزینه های مختلف انتقال آب به استان بوده اند.

در نهایت حمید چیت چیان، وزیر نیرو در دولت یازدهمبا اشاره به شیرین سازی آب دریا و انتقال آن به سواحل جنوبی و استان های شرقی کشور اظهار کرد: این طرح به سرمایه گذاران بخش خصوصی تحویل داده شده و در حال انجام است.

از ان زمان تا کنون دولت درحال آنالیز این طرح بوده و به نظر می رسد زمان زیادی تا اجرای ان باقی نمانده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 346

به "یک قدم تا انتقال آب از عمان به خراسان جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک قدم تا انتقال آب از عمان به خراسان جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید