نگاهی به مطالب ستون نویس های ترکیه، اسد به ترکیه خواهد گفت: به خانه ات بازگرد!

به گزارش تور تایلند ارزان، جورج آیکن سناتور آمریکایی در جنگ ویتنام به رئیس جمهور کشورش گفته بود: لازم نیست لفتش بدهیم و بخواهیم قلعه بگیریم. زود پیروزی ات را اعلام کن و به خانه برگرد. من نیز برای اردوغان چنین توصیه ای دارم.

نگاهی به مطالب ستون نویس های ترکیه، اسد به ترکیه خواهد گفت: به خانه ات بازگرد!

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، ستون نویس های روزنامه های ترکیه که در زبان ترکی از آنها به گوشه نویس یاد می گردد٬ بخشی از فعالان رسانه ای توانمند و اثرگذار هستند که معمولاً یادداشت هایشان تاثیر قابل توجهی بر افکار عمومی و معادلات حزبی ترکیه می گذارد.

خبرنگاران کوشش می نماید تا با انتخاب گزینه های قابل توجهی از نوشته های ستون نویس های ترکیه تصویری کوچک از تحولات سیاسی٬ فعالیت های رسانه ای و راهنمایی افکار عمومی این کشور را به دست دهد.

حمله به سوریه و تصویر ترکیه در انظار دنیا

احمد تاشگتیرن، روزنامه قرار

اظهارات مصطفی آکنجی رئیس جمهور بخش ترک نشین قبرس یا جمهوری ترک قبرس شمالی٬ به راستی قابل درک نیست. او در خصوص عملیات نظامی چشمه صلح در سوریه گفته است: از این چشمه خون می جوشد و نه آب.

البته رئیس جمهوری قبرس فقط به این بسنده ننموده و اعلام نموده که عملیات تاریخی ترکیه در قبرس نیز یک جنگ خونین بوده است.

این در حالی است که از لحاظ روند تاریخی سیاسی٬ همین مقام ریاست جمهوری قبرس که حالا به دست مصطفی اکینجی افتاده٬ نتیجه همان عملیاتی است که ترکیه انجام داده و اگر ارتش ترکیه وارد نمی شد٬ قبرس شمالی نبود و اکینجی هم رئیس جمهور نمی شد. اما این نکته ما را به فکر وا می دارد. آیا آنکارا به این فکر ننموده بود که باید دیگران را توجیه و قانع کردن کند و با چنین واکنش هایی روبرو نگردد؟

اگر قرار باشد فردی که تا این حد به ما نزدیک است در این مورد چنین واکنش تلخی نشان دهد٬ دیگران چه می گویند؟

بگذارید مرور کنیم: واقعیت این است که از 7 جانب٬ ترکیه تحت فشار قرار گرفته و واکنش های تلخی به عملیات چشمه صلح نشان داده می گردد. اتحادیه اروپا از سویی ما را تحریم تسلیحاتی می نماید و از سوی دیگر فشار می آورد که هر چه زودتر عملیات را به سرانجام برسانیم. اتحادیه عرب به شکلی دیگر ما را محکوم نموده و ما را به اشغالگری و پاکسازی قومی و تغییر دموگرافی منطقه متهم می نمایند. ایران و روسیه و دیگران هر کدام به شکلی فشار می آورند و خلاصه اینکه در دنیا کشوری نیست که در این عملیات٬ حامی ما باشد. همه انتقاد می نمایند.

واقعاً ی.پ.گ نیرویی نیست که بتواند در برابر ارتش ترکیه مقاومت کند. قبلاً دلگرم به حمایت آمریکا بودند اما حالا حامی ندارند و می توان به راحتی آنها را جارو کرد. حالا باید به فکر تصویر ترکیه باشیم و به این بیاندیشیم که به واسطه این اقدام نظامی٬ در دنیا٬ چه تصویری از ترکیه دیده می گردد و مردمان کشورهای مختلف چه تصوری از اهداف و اقدامات ما دارند.

ترکیه باید به فکر این باشد که چگونه با تهدیدات تروریستی داعش مقابله کند٬ آوارگان را به چه شکلی به سوریه بازگرداند٬ مشکل اسکان آنان را چگونه حل نماید و سرمایه و هزینه لازم چگونه تامین گردد و از این مهم تر٬ اندیشیدن به تداوم حضور نظامی است.

باید این واقعیت را درک کنیم که همین حالا هم روسیه و ایران٬ چنین زمزمه می نمایند که ما به خواست دولت دمشق در سوریه هستیم و هر لحظه دولت بخواهد آنجا را ترک می کنیم. در چنین فضایی حضور طولانی مدت نظامیان ما در سوریه٬ مسائل جدیدی به همراه خواهد آورد.

اردوغان در پاسخ به موضع مخالف اتحادیه عرب گفت: همه شما جمع شوید٬ باز هم در حد یک ترکیه نیستید. این سخن٬ می تواند تیتر خوبی به دست روزنامه ها بدهد. اما قطعاً به روابط ما با دنیا عرب لطمه می زند و باید به فکر زبان و ادبیاتی باشیم که با آن٬ بتوانیم با دنیا در ارتباط باشیم.

اسد به ترکیه خواهد گفت: به خانه ات بازگرد!

متین منیر، پایگاه خبری تحلیلی تی 24

معمولاً در جنگ های خاورمیانه٬ کسی پیروز نمی گردد و شکست برای همه است! در سال 2011 میلادی٬ سوریه دچار ناآرامی های داخلی شد. قاعدتاً آنکارا باید برای بازگشت به ثبات و استقرار٬ به دمشق یاری می کرد. چرا که ضعیف شدن حکومت دمشق همان و تمایل نمودهای شمال سوریه برای حرکت در فاز خودمختاری همان.

این یعنی تکرار همان تجربه ای که قبلاً در عراق روی داده بود. اما دولت ترکیه٬ راه دیگری را انتخاب کرد. چه کرد؟ با کشورهای سنی مذهب منطقه دست به یکی کرد تا رژیم اسد سقوط کند. چرا؟ تا اقلیت علوی کنار زده گردد و یک حکومت سنی بر سر کار بیاید که خود را وامدار ترکیه بداند، اما روسیه و ایران٬ سوریه را تنها نگذاشتند و از بشار اسد حمایت کردند.

جنگ در سوریه ادامه پیدا کرد. صدها هزار نفر کشته شدند٬ ده ها هزار خانه ویران شد٬ میلیون ها نفر آواره شدند. اما اسد و حامیان او در این جنگ٬ پیروز شدند. در چنین مقطع حساسی٬ آنکارا باید چه می کرد؟ قاعدتاً باید خطای خود را می پذیرفت٬ با دولت سوریه آشتی می کرد و رابطه با بشار اسد عادی می شد. روسیه نیز همه چیز را برای عادی سازی رابطه آنکارا- دمشق مهیا نموده بود. اما ترکیه ترجیح داد به جای انجام این کار٬ سراغ جنگ با نمودهای شمال سوریه برود.

اردوغان معتقد است که پ.ی.د٬ دنباله پ.ک.ک است و با تشکیل خودمختاری٬ امنیت ترکیه را تهدید می نماید. اما نتیجه این حمله چه شد؟ نمودها از خودمختاری خود منصرف شدند و به سوریه و روسیه پناه برده و فریاد زدند ما را از دست ترکیه نجات دهید. سوریه نیز سربازان خود را به آن مناطق فرستاد تا راه بر پیشروی ترکیه ببندند.

تمام این صحنه به ما می گوید که هنوز هم فرصت برای توافق ترکیه و سوریه وجود دارد. سوریه می تواند امنیت مرزها را تضمین کند و سربازان ترکیه هم بگویند: خداوند از شما راضی باشد. خدانگهدار.

در شرایطی که ناتو و اتحادیه اروپا در این عملیات حامی ترکیه نیستند و آمریکا نیز ترکیه را به تحریم مالی تهدید نموده و اقتصاد ترکیه نیز در شرایط لرزان و خطرناکی قرار دارد٬ بهترین کار این است که از طرح ایجاد منطقه امن و ریختن خون های بیشتر٬ منصرف شویم.

جورج آیکن سناتور آمریکایی در جنگ ویتنام به رئیس جمهور کشورش گفته بود: لازم نیست لفتش بدهیم و بخواهیم قلعه بگیریم. زود پیروزی ات را اعلام کن و به خانه خودمان برگردیم. من نیز برای اردوغان چنین توصیه ای دارم.

منبع: تسنیم
انتشار: 24 آذر 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 678

به "نگاهی به مطالب ستون نویس های ترکیه، اسد به ترکیه خواهد گفت: به خانه ات بازگرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به مطالب ستون نویس های ترکیه، اسد به ترکیه خواهد گفت: به خانه ات بازگرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید